onsdag 4 november 2009

Himmelsk dynamik

Anita Barker Andersen skriver:

I söndags skulle jag predika på Fristaden och texten från Uppenbarelseboken 22 handlade om himmelen. Tanken kom att ”dialogpredika” tillsammans med Håkan. Han fick texten uppläst per telefon och senare besökte vi honom på korttidsboendet och spelade in hans kommentarer. Det var så gott att (nästan) fira gudstjänst med Håkan igen. Här följer texten och hans reflektioner, som också går att lyssna till (på länken till höger):


Himmelsk dynamik

”Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som kristall. Den går ut från Guds och Lammets tron. Mitt på stadens gata, på båda sidor om floden, står livets träd som bär frukt tolv gånger, varje månad bär det frukt, och trädets blad ger läkedom åt folken. Och ingen förbannelse skall finnas mer. Guds och Lammets tron skall stå i staden, och hans tjänare skall tjäna honom. De skall se hans ansikte, och hans namn skall stå skrivet på deras pannor. Någon natt skall inte finnas mer, och de behöver inte någon lampas sken eller solens ljus. Ty Herren Gud skall lysa över dem, och de skall regera som kungar i evigheternas evigheter.” Upp. 22:1-5

Kasta ankaret långt in
När jag hörde de här verserna läsas upp för mig, kom jag att tänka på att min själ har ett ankare och det ankaret måste kastas innanför förlåten (Hebr. 6:19), in i det allra heligaste. Vad det egentligen säger, är att mina djupaste attityder och prioriteringar bör vara så mycket, mycket längre fram än nuet – än precis nu, vad jag tycker och tänker just nu, vilka materiella behov jag har, eller materiell trygghet som jag har skaffat mig. Min trygghet ligger inte i det materiella. Min trygghet ligger inte i det humanistiska. Min trygghet ligger inte i vad människor kan hitta på, utan min trygghet ligger i Gud!

Vi är välsignade
Det här talade också till mig om just det Paulus skriver på flera ställen, att vi är välsignade ”med all den himmelska världens andliga välsignelse” (Ef. 1:3), och när jag vet att jag har tillgång till detta vet jag att jag är både andligt välsignad, frälst och jag kommer att bli frälst, och jag också kan ta emot helande av Herren därför att jag har min blick så mycket, mycket längre fram, än bara på det som är faktiskt just nu.

Min trygghet ligger i Gud
Ett stort fel är om vi bara inriktar oss på det materiella, om vi bara inriktar oss på tryggheten som vi svenskar är experter på. Tryggheten ligger inte där. Tryggheten ligger i Gud, och tryggheten ligger i det eviga, och det eviga, det är Guds rike. Så Guds rike och himmelriket är egentligen samma sak, och det kan vi ta del av redan nu – av vad Gud vill ge oss i sitt rike. Det här gör ju också att vi kan gå igenom olika prövningar och svårigheter med en blick på Jesus i det eviga, och ”Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig. Din käpp och stav de tröstar mig.” (Ps. 23)

Upptäck hela verkligheten
Så det här är egentligen inte en flykt undan verkligheten, utan det är en levande del av verkligheten, som bara den kristne har upptäckt, eller den som söker honom får upptäcka. Så himmelen är en sådan viktig del av verkligheten, och det är där vi får motivation att kunna både stå ut, men också motivation till att vinna andra människor för Gud, och motivationen för att själva helgas av honom.

Ta vara på din plats
Sedan finns det ju också en risk för oss människor att vi blir så upptagna av nuet och det materiella, av den här tidens sätt att tänka och vara, och att vi samlar på oss allt möjligt, så att vi kan gå miste – ja, redan här – om den andliga världens välsignelser. Men det kan till och med bli så att vi inte bara går miste om dem här, utan även så i evigheten. Så se till – du kan se till – att du redan nu får vara trygg, och att du är ett Guds barn, och att din plats i det eviga finns där. Du ska inte gå miste om den platsen!

Håkan Gniste

5 kommentarer:

  1. Tack för dina tankar du delade med oss.Härligt att höra att du är på gång och höra din röst.
    Lillan " vi hörs"

    SvaraRadera
  2. Tack Håkan för tillfället att få möta dig i lördags! Det var så uppmuntrande att igen få sitta tillsammans med dig och se hur din tro har burit och bär dig igenom de utmaningar som du o Gunilla går igenom! Du har verkligen fått fäste för för din själ o hela existens i det eviga. Att möta dig är att se en räcka av mirakel o det är bara början - många fler ligger framför o de du fortsatt ska få förmedla är då inte mindre än de du själv har upplevt!
    Vi står fortsatt med er i förbön o proklamation av fullständig seger för Guds planer. Det han börjat kommer han att slutföra - snart ska satan krossas under församlingens fötter! Och den enhet som fördjupats genom den kris ni går igenom kommer att bidra o påskynda den segern!
    Var välsignade!
    Harry och Gun-Britt

    SvaraRadera
  3. Tack för att du skriver detta här text också så vi döva får läsa vad det handlar om istället för att inte kunna höra. vi är glada att få läsa vad det handlar om...

    Gud välsigne Er!

    SvaraRadera
  4. Tack Håkan för din predikan det var så roligt få höra din röst och budskapet du hade var jättebra
    hälsningar Anna-Greta

    SvaraRadera
  5. Håååååkan!!!
    Det här är för underbart för att vara sant!
    Ändå är det sant. Att du skriver och predikar igen.
    Har både lyssnat och läst. Vilket Guds Ord!
    Det strömmade från tronen rakt in i mitt hjärta.
    Tack Gode Gud för Håkan och hans familj!
    //Maine

    SvaraRadera