tisdag 13 oktober 2009

Nu skall Håkan hem!

På vårdplaneringsmötet i måndags, bestämdes det att Håkan
är nu färdig för att bli utskriven från sjukhuset. För 14 dagar
sedan hade ingen av oss orkat detta, men den sista tiden har
så mycket positivt hänt med Håkan att jag tror det är dax nu.

Vi kommer ju ha mycket kontakt ändå, dels med operationer
av fingrar och händer, som kommer att ske på Sahlgrenska.
Träning av händerna kommer att ske genom sjukhuset, som
har mest erfarenheter av brännskador.

Ögonen kommer att följas upp av dels ögonavdelningen här i
Uddevalla. Det kirurgiska ingreppen runt ögonen, följs upp av
Sahlgrenska. Medicinska blir kvar här i Uddevalla.

Korttidsboende blir på Rosenhäll, inte långt ifrån vårat hus.
Så när vi åker till Kenya nästa vecka, kommer Håkan under
den tiden att vara där. Det känns tryggt och skönt!

Idag är det 225 dagar som Håkan har varit på olika sjukhus.
Han kom in på akuten på Uddevalla sjukhus, på morgonen
den 3 mars, for med helikopter till Linköpings brännskadeavd.
Håkan svävade emellan liv och död, med orden: "...om jag än
vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag inget ont, din käpp
och stav, de trösta mig..." inom sig i över tre mån. Ps. 23

Än en gång ett stort TACK för alla böner och stöd, från er alla.

Håkan fick flytta till Sahlgrenska i Göteborg och därefter till
rehabavd. 20 här på Uddevalla sjukhus. Nu har vi kommit till
det steget, att Håkan är snart klar för hemgång. Den tanken
vågade vi inte ens tänka för några månader sedan. Det är så
stort så tanken svindlar en smula. Tack Herre för din godhet!

Håkan gick upp och ner i 6 trappor på sjukhuset, balansen
är mycket bättre, gången blir säkrare och snabbare.
När Håkan började vakna, efter 2-3 månader visste vi ju inte
om han någongång skulle kunna gå igen. Sjukgymnaster
som har kämpat på, Håkans motivation och tro, tillsammans
med alla böner och Guds nåd har gjort detta möjligt.
Tack gode Gud!

Arbetsterapins ideer - råd, har med träning och åter träning
givit resultat. Skenerna som Håkan har på nätterna, gör att
hans fingrar sakta men säkert sträcks ut något sedan behövs
det mer hjälp, via operationer. Be för hans fingrar och händer!

När Håkan landar hemma kommer kommunens hemtjänst in
i bilden. Morgonbestyren, ögondroppar, lunch, bad och omläggning.
Håkan kommer också att få ett larm, om något skulle hända
när han är själv här hemma på dagarna.

Idag var Håkan hos ögonläkaren i Uddevalla och hans syn på
vänster öga har blivit bättre. Tack för all förbön!

Imorgon, onsdag, blir det Göteborg och handkirurgin...

"Jag vill sjunga för Herren så länge jag lever,
jag vill lova Gud så länge jag är till.
Må mina tankar behaga honom,
jag vill glädja mig i Herren." Ps. 104:33-34


Guds välsignelse!!
Kram
Gunilla

17 kommentarer:

  1. Wow, vilka nyheter ni kommer med!
    Vi tror så ofta att mirakler ska vara ögonblickliga. Jag tänker ofta på miraklet vid Röda Havet. Tänk ett folk på 2 milj. människor som skulle gå emellan vattenväggarna till andra sidan. Det måste ha tagit tid! Och de höll hela tiden. Så känns det att läsa om ert mirakel.

    SvaraRadera
  2. Vi gläds med er över framgång, hemgång och ber om mycket tålamod och uthållighet i den process som ni alla går igenom. Underbara balsam, JESU NAMN!!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag känner er inte men brukar då och då gå in och läsa på er blogg. Vilka tappra människor ni är som kommit dit ni är idag, båda två. Och vilken trofast Herre vi har som lovat att vara med er ALLA dagar. Ber till Jesus att ni ska få känna er omslutna. Är övertygad om att Gud har stora planer för er.

    kramar Sara Löfdahl i Linköping

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Va' glad jag blev när jag läste nyheten att Hákan fár komma hem och att hans tillstánd är bättre. Tack gode Gud för det. Jag fortsätter att be för er.
    Bendiciones
    Karin Tourn, Buenos Aires, Argentina

    SvaraRadera
  5. Detta är helt överväldigande, jag säger bara WOW!!!!! Tack gud! Vilken otroligt rolig nyhet jag får se såhär på andra sidan jordklotet, jag blir helt varm i hjärtat! Jag tänker och ber för er hela tiden. Bra kämpat Håkan, du är så ofattbart stark! Stor Kram och Aloha från Maria

    SvaraRadera
  6. Helt fantastiskt, att få läsa om Håkans hemgång! Vilken seger, och vilken milstolpe! Gud är trofast, och hans mirakel fortgår till fullbordan! Tack Jesus!
    Var välsignade i Jesu namn!
    Kramar från
    Solweig & Peder Möller
    Centrumkyrkan, Heby

    SvaraRadera
  7. Vi fortsätter att be för styrka i varje ny situation! Kram på er!

    SvaraRadera
  8. Välkommen hem Håkan! Vilken storseger! Gud ska fullborda det verk Han har påbörjat!

    SvaraRadera
  9. Så underbart ! Gud är möjligheternas Gud !!
    Har aldrig träffat er men Anita Barker o Elisabeth Sääf lärde jag känna under en resa till Kolahalvön... därför känns det lite som att jag känner er oxå.. följer bloggen flitigt jag tror att den betyder mer än bara information...
    Svårt att klä i ord det jag känner men vi är verkligen ett nätverk av kristna över hela världen !!
    Många varma tankar från Agneta i Övertorneå (Tidigare LuLeå)

    SvaraRadera
  10. Woow!! Håkan
    Välkommen hem till familjen.

    Hårligt! Ja, underbart!!

    Gud välsgne er!! Björn

    SvaraRadera
  11. Hans nåd är ny varje , varje morron.

    SvaraRadera
  12. underbara rapporter!vi gläder oss tillsammans med er.vi ber för Håkans händer och ögon.vi ber också för resan till Kenya.Vi tänker på er!kram maria o perra med fam.

    SvaraRadera
  13. Margaretha Westergård16 oktober 2009 kl. 13:07

    En ny tid för er alla - en stor seger för livet - ett jättekliv framåt - men också en mödosam omställning efter så lång tid av vård på sjukhus. - Hoppas ni får den hjälp ni behöver ha också i fortsättningen!

    Jes. 40:31
    "men de som väntar efter Herren
    hämtar ny kraft, de får nya
    vingfjädrar som örnarna, Så skyndar
    de iväg utan att mattas, de färdas
    framåt utan att bli trötta."

    Margaretha o Kristian

    SvaraRadera
  14. så underbart att Håkan kan komma hem till dej ska be att hans händer och ögon ska bli helt bra
    kram anna-greta

    SvaraRadera
  15. Med tårar i ögonen, leende på mina läppar, tacksamhet i hjärtat och lovsång i öronen gläds jag med hela familjen. Speciellt för Håkan och Gunilla. Tack gode Gud! Jag vill lova dig, ge dig äran...

    SvaraRadera
  16. Hoppsan missade en sak.
    Gud välsigner er
    MVH
    Torbjörn Larsson, Huskvarna

    SvaraRadera
  17. Tacksam och glad att du får komma hem Håkan. Jag förstår att du kämpar. Men Herren är stor och han finns vid din sida liksom din kämpande hustru. Jag är så glad att jag fick träffa dig på Anitas "bokfest".
    Kramar från Christel
    Mikael och barnen hälsar också så gott.

    SvaraRadera