tisdag 25 augusti 2009

Sunday hospital-rally

På söndagsförmiddagen tog personalen med sig fem
patienter, i rullstolsrally ut ur sjukhuset, ner för backen
till parken, där hela gänget fikade. Det kom en liten regn-
skur, men alla var så nöjda att få komma ut. Det var då
Håkan fällde orden "Sunday hospital-rally"

Per-Göran och Inger kom till Håkan på eftermiddagen,
dom var kvar i flera timmar, hade mycket givande samtal
som Håkan uttryckte det.

Nova med mamma Johanna, var hos morfar och Nova
berättade om söndagsmötet, som var på Skeppsviken,
moster Bella dansade och mormor sjöng om stjärten,
alltså," tack min Gud för hela mej, hjärta....."

När jag kom upp, var Håkan ute och gick i korridoren
med gåbord, han sken upp, på långt håll, jag frågade
hur han kunde se att det var jag, så långt bort, varpå
han svarade att han kände igen färgen lila på en gång.

Vi satt och pratade och idag var Håkan mycket piggare,
skönt. Vi läste ur tidebönsboken och bad tillsammans.

Nu är det lättare att ta Håkans hand, men vissa fingrar
är väldigt känsliga, men jag kunde hålla hans hand en
lång stund. Från att händerna har varit omlindade, hud-
transplantationer, till att det är läkt. Nu är det sjukgym.
och arbetsterapi som gäller och det går framåt.

"..de som hoppas på Herren får ny kraft..." Jes.40:31
"..Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig,
med min rättfärdighets högra hand.." Jes.41:10

Gud välsigne er, alla!
Kramar
Gunilla

5 kommentarer:

  1. Den här bloggen är verkligen en välsignelse. Jag och Gunilla hade förmånen att besöka Håkan i lördags eftermiddag. Han var av förståeliga skäl ganska trött efter operation och transpor-ter, men ändå med på ett fantastiskt sätt. Vi kan också konstatera att Håkan är densamme innanför det förändrade yttre lagret. Hans humor visade sig när jag frågade vilket öga de hade opererat. Han hade nämligen ett öga igentejpat. Vi fick svaret att man opererat det öga han såg bäst med. Jag frågade hur mycket han kunde se av oss. då svarade han: "jag ser er båda och jag ser att du Kjell har en svart tröja på dig". Jag blev alldeles ställd eftersom jag hade en ljus skjorta på mig och min tanke for iväg i febril aktivitet hur jag skulle på bästa sätt förklara att Håkan inte såg så bra som han trodde. då säger Håkan: "Nej, jag ser att du har en skjorta på dig med lite olika färger, bl.a. lila". Vi avslutade med att be tillsammans och vi vände tillbaka till Växjö med en känsla av att vi haft "audiens hos påven". Det var en dyrbar stund för oss. Tack Gunilla för att du ordnade så fint för oss och att vi fick se huset. Nu intensifierar vi våra förböner ytterligare.

    Kjell och Gunilla Lindstedt

    SvaraRadera
  2. Margaretha Westergård25 augusti 2009 kl. 12:17

    Barn och inte minst barnbarn är helt underbara i sina kommentarer - och ni kära vänner Kjell och Gunilla ger oss en personlig och levande bild av nuläget innanför sjukhusväggarna - något som är mycket värdefullt för alla oss i periferin som är med och bär familjen!

    Margaretha o Kristian

    SvaraRadera
  3. Tack Gunilla för att Du skriver så inspirerande och hoppfullt i denna blogg. Min man och mina barn var på Bygget och kom hem glada och inspirerade efteråt. Guds Rike kan skaka men verkligen inte skaka sönder. Det är verkligen ett mirakel det som sker med Håkan och jag tackar Gud och fortsätter be för Håkan och hela familjen. Att höra hur det går framåt ger mig också hopp om att få bli frisk framöver från min yrsel, vilken man inte hittat nå'n fysisk medicinsk förklaring till utan kallar det ångestyrsel. I vilket fall som helst ber jag om helande och vet att vi aldrig får ge upp, precis som bibelorden Du skrev. "Den som hoppas på Herren får ny kraft". Guds välsignelse!

    Monica Alhbin, Frälsningsarmén, Limhamn

    SvaraRadera
  4. Med en så underbar fru förstår man ju att Håkan kämpar på! Heja dig, Gunilla - du är bäst!!

    SvaraRadera
  5. En passande titel på ett sportevenemang. Vem vann?
    Härligt att du har och använder humorn, Håkan. Tänk att den nya sjukhuspastorn satt sig i rullstol för att smälta in bland patienterna. Det skulle vara roligt att se detta rally någon gång. Var kan man köpa biljett. Varma Blessings önskar Tony K

    SvaraRadera