söndag 20 september 2009

Nya tider!

Jag sitter i lägenheten, i soffan och i samma rum ligger Håkan
i min säng, för att sova hemma sin första natt. Håkan är alltså,
på nattpermis, vilken grej. Vi har bra soffor, så jag ligger i en av
dom, det kan vara skönt att jag är i samma rum, om det skulle
behövas.

Kan du tänka dig så fort det har gått framåt. Han kan gå, han
kan stå, han kan resa sig, han blir duktigare med sina händer.
Som man säger:" Träning ger färdighet."

Där ligger han, min man, på rygg som han alltid har gjort,
men nu har han hjälpmedel, som hjälper honom i rätt läge.
Med skenor på händerna, plastskålar över ögonen, kudde
under benen och den lilla gulliga gasbindemössan på huvudet
Jag fylls av en sådan tacksamhet, tänk att det fortfarande får
vara vi två, det är bara Guds nåd, allt samman, att vi alla lever.

Imorgon skall jag åka tillbaka med Håkan, till hans avd. innan
musiklektionen på skolan. Därefter är det vårdplanering, på
sjukhuset, för Håkans framtid, så bra att jag har en håltimma.

På tisdagen, är det två träffar på sjukhuset, en med kuratorn,
därefter skall jag träffa en läkare.

Håkan har fått en tid för ögonoperation, på vänster ögonlock,
den 30 sept på morgonen, nere i Göteborg, på Sahlgrenska.
Snälla du, bed för att operationen skall lyckas väl.

Idag såg vi att hans ögonfransar börjar komma tillbaka också.

Handkirurgiska mottagningen på Sahlgrenska har skickat en
kallelse. Onsdagen den 14 okt. är det dax för Håkans händer.
Vi är så tacksamma att kallalsen kom så pass snabbt.
Nya tider för både Håkans ögon och händer.

Håkan lyssnar på bibeln på cd, på svenska, och igår kom
Lena Forsen med en cd-bibel på engelska, det är gott för
pastorn att ta in Guds ord, nu genom att lyssna.

Nu susar han så gott, för mig låter det som ljuv musik, jag
har ju inte hört det på 201 dagar. Nya tider som i gamla tider!

Hela barnaskaran som finns i närheten har varit hemma idag
hos pappa och morfar. Det märks att Håkan orkar mer, men
ändå blir han snabbt trött av allt runt omkring.

"..han som förlåter dig alla dina synder och botar alla dina
siukdomar, han som återlöser ditt liv från förgängelsen, och
kröner dig med nåd och barmhärtighet, han som mättar ditt
begär med sitt goda, så du blir ung på nytt som en örn..."
Ps. 103:3-5

Gud välsine er, alla!
Kram
Gunilla

16 kommentarer:

  1. Jag blir rörd av Guds trofasthet , Er tillit och av Er trofasthet mot varandra , bless you!
    ps34:8

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra alla framsteg! Visar på Håkans livsvilja allas stöd och Guds underbara ingripande!Ni är omslutna! Skönt att du får ha honom hemma nära din make så kära! Varma kramar Anna i Göteborg
    ps. forsätter att be för fortsatt helande, för gradvist helande är utlovat! ds.

    SvaraRadera
  3. kära vänner..jag följer bloggen varje dag och förundras och gläds över att Gud hjälper,helar och är med i varje stund..Det är ju förstårs inte så konstigt,Gud är ju trofastheten själv!Men man blir så glaaad och tacksam..och fylld av kärlek till Honom..jag och familjen och bönegruppen fortsätter självklart att be för Håkan.Att ögon och handoperationerna ska lyckas perfekt.Vi ber för fortsatt framåtskridande med hälsan,både fysiskt och psykiskt.Och vi ber att Gud ska fortsätta bära dig ,Gunilla.Och vi välsignar församlingen övrigt.mvh maria o perra med fam.

    SvaraRadera
  4. Jag blir så glad att läsa om varje framsteg! Gud är så stor och så god!!! Det där med ögonfransarna, är inte det ett mirakel också?! Ni finns med i våra förböner älskade vänner! Vi är så glada att ni finns!
    "Skulle då något vara så underbart att Herren inte förmådde det?"

    SvaraRadera
  5. Hej Håkan och Gunilla...
    Underbart att läsa att du Håkan sover hemma för första gången, förstår att det är en del kvar för dig men jag gläds med dig och Gunilla över dina framsteg. Eran blogg har blivit en del av vardagen (blir kanske det efter över 200 besök)även om jag inte skriver så mycket så finns ni ständig där i min skärm och mina tankar. Av erfarenhet från min pappa, som också bränskadades när jag var liten vet jag att du kommer att bli mycket bättre Håkan men det tar tid. Sanningen är den att jag tror han hade sin bästa tid i livet efter sin olycka. Jag vet att det låter konstigt men så var det.
    En stor kram till er båda och njut när ni får vara tillsammans mvh Torbjörn Å

    SvaraRadera
  6. vad skönt för dej att få ha Håkan hemma en natt fortsätter be för er att allt ska bli bra med Håkan Kram Anna-Greta

    SvaraRadera
  7. sådant som förut var självklart är nu en stor välsignelse från Gud han är god mot oss vår Herre .Ber att Håkans ögonlock ska bli lika vackra som förut Gud välsigne er hela underbara familj eva-lis

    SvaraRadera
  8. Älskade vänner!
    Underbart att höra om alla framsteg!
    Vi har följt bloggen och bett för er regelbundet.
    Nu kände jag att jag måste skicka den här hälsningen.Det är en sång som har blivit din sång Håkan.Jag vet inte hur många gånger jag lyssnat på den sen branden men varje gång har du Håkan kommit för mig"Help is on the way"med Michael.W Israel Houghton.Lyssna och ta emot hälsningen från Jesus.Du hittar den på You tube
    Många kramar från Jan och Margareta i Örebro

    SvaraRadera
  9. Hejsan! En liten vers i mitt huvud: Välsignelse, ifrån Jesus... flödar ut från Guds tron!!!
    Tack Jesus!
    Kram på dig Gunilla o Håkan
    Hälsar Tony

    SvaraRadera
  10. Ni har då övervunnit det onda med det goda.

    Tro...Hopp...Kärlek
    Störst av dessa är ju KÄRLEKEN!!!

    Gud är alltid trofast!

    Lav you

    SvaraRadera
  11. Kramar och varma tankar till dej och din familj, från Majvor i Trollhättan

    SvaraRadera
  12. Wow, såå fantastiskt! Jag är verkligen så glad och tacksam för att ni alla lever! Och jag är såå otroligt glad för din skull Gunilla att Håkan äntligen fått en natt-permis! Jag åker till Rwanda imorgon, 17.20 lyfter vi, be gärna för oss! Jag ska försöka följa bloggen så gott jag kan - och åter igen TACK Gud för alla underverk och mirakel! Följ oss gärna på bloggen sannarwanda.blogspot.com
    Massa kärlek och kramar! Gud välsigne er!

    SvaraRadera
  13. Nu har jag just uppdaterat mig igen på er uppmuntrande blogg OCH lyssnat till Håkans goa milda röst och blivit glad och rörd i mitt hjärta över hur gud har verkat i era liv!. Jag har varit i Norge igen ett par veckor. Svårt med tillgång till dator där. Hemma nu ett tag igen.. Jag gläder mig oerhört mycket över att höra om alla framstegen och kanske framförallt över hur era hjärtan bevaras, er tro har styrkts och hur ni genom det hjälper så många andra(bland annat mig!)till detsamma! Tänker på verserna i Ordspr.4:23. Ni är levande bevis på att om man följer det rådet blir det mycket god frukt som många andra får glädjen av att smaka! Jag ska be för ögonop. och för dina händer, Håkan! Vi har en mäktig och supergo Gud! Gud välsigne er!

    SvaraRadera
  14. Så underbart att läsa.
    Gud välsigne er.
    Fam. Larsson, Huskvarna

    SvaraRadera
  15. 30 september....i mitt minne. Jag är där med alla andra i bön

    SvaraRadera