torsdag 28 maj 2009

Vilken lycka, vilken känsla, vilken lyckad dag!

Igår, onsdag startade jag från Uddevalla, med sikte på Linköping
och ett besök hos min man, Håkan. Jag har varit väldigt trött den
sista tiden och kom på, att många saker som jag bär på, skulle
vara bra att få prata med Håkan om.

Dom sista gångerna jag har varit på besök hos Håkan, har det
varit operation, eller omläggning. Så Håkan har varit trött och jag
har inte kunnat dela viktiga saker som jag hade tänkt.

På morgonen, när jag ringde, sa dom att operationen blir som
imorgon, torsdag. Det var då, jag bara satte mig i bilen och åkte.
Smsade, under tiden, så jag visste att det fanns ett bönestöd för
resan och dagen. Det var första gången som jag åkte upp själv,
till Håkan. Som ni förstår är det känslomässigt stort, att åka upp
ensam, bara 8-9 timmar i bilen, för det är mycket att bearbeta,
efter ett möte med Håkan några timmar, på lasarettet.

Solen sken, bara min lila-rosa Jazz och mängder av lastbilar
for fram i blåsten, det gällde att hålla i ratten med båda händerna.
Det gick på fyra timmar, ändå blev det en kopp kaffe på vägen.

Håkan halvsatt, i en specialstol med bälte, för att inte ramla, när
jag kom in i rummet. Han tränar varje dag, flera timmar i den
stolen och det är också bra för hans lungor. Håkan var väldigt
klar och det var gott, att få prata om det som har legat på mitt
hjärta, länge.

Håkan skulle vara i Kenya, med några ledare och yngre killar nu.
Det är han väl medveten om, vi pratade om det och nästa fråga
blev naturligt. Hur skall vi göra med teamresan som vi har planerat
till hösten? Svaret kom från Håkan direkt: Jag har redan tänkt på
det, Vi kör, åk du... Vi pratade om "Bygget" på Gullbrännagården,
Englandsresan som vi hade köpt biljetter till innan branden.

Han tog min hand och denna gång var det Håkan som tryckte
"Jag älskar dej" med sin vänstertumme, som verkar vara minst
skadad. Vilken känsla! När jag stod framför honom så uttryckte
han hur vackert mitt hår är, inte minst i solens sken.
Jag tror han är glad för att bara lite av mitt hår blev förstört, när
jag räddade honom, ut ur branden, jag hade ju min nattfläta.
Tack Gode Gud för allt gott vi av nåd får vara med om!!

Vi bad och började sjunga olika lovsånger tillsammans, bl. a.:

"På dej min Gud förtröstar jag, när oro skymmer min morgondag,
för jag vet du är trofast emot mej, när svårigheter omger mej så är
jag ändå trygg hos dej, för jag vet att du aldrig lämnar mej.
Är det natt eller dag, Herre på dej förtröstar jag.
Gud, du är alltid nära mej, ingen förändring finns hos dej,
Du är densamme igår och idag och i evighet.
Du är min framtidssäkra grund, du som står fast vid ditt förbund.
Min klippa är du, Allsmäktig Gud, jag ärar dej."

Jag berättade vad den lovsången har betytt för mig under dom
senaste månaderna, Håkan nämnde vilka som han har sjungit
inom sig... bl. a. Martin Luthers gamla psalm:

"Vår Gud är oss en väldig borg. Han är vårt vapen trygga.
På honom i all nöd och sorg, Vårt hopp vi vilja bygga.
Mörkrets furste stiger ner, Hotande och vred, han rustar sig
förvisst, med våld och argan list. Likväl vi oss ej frukta.

Vår egen kraft ej hjälpa kan, Vi vore snart förströdda.
Men med oss står den rätte Man, Vi stå, med Honom stödda.
Frågar du vad namn Han bär? Jesus Kristi det är, Han är den
Herren Gud, som, klädd i segerskrud, Sin tron för evigt grundat."

Ja, Håkan får genom Ordet, sångerna och bönen kraft för var
dag. Tack Jesus!!

Jag älskar dej, du är min för evigt!! och svaret blev: Jag älskar
dej med och är din för evigt!!

Vilken lycka, vilken känsla, vilken lyckad dag!!

Tack snälla ni för alla böcker, för alla grejer till vår lägenhet, för
alla gåvor och pengar, för alla blommor, vykort, och hälsningar
på bloggen, utan er hade livet varit mycket tyngre just nu.
Vi känner oss så älskade, av Gud och av er alla! TACK..TACK!!

Tack för att ni fortsätter att be för Håkan.

Gud välsigne er, alla!
Kram
Gunilla

13 kommentarer:

  1. Ni är mina hjältar!
    Jag älskar er..
    Kram Josefina

    SvaraRadera
  2. Underbart att läsa det du skrivit, Gunilla. Den här bloggen, med alla dina fantasiska inlägg, skulle bli en riktigt bra bok en dag.
    Ni är ständigt i våra tankar och böner. Många gånger om dagen viskar och ropar vi till Gud. Han är trofast. Upplevde en gång hur det var som om jag stod i en krater med höga bergväggar på alla sidor. Kände mig instängd. Då viskade Herren till mig: "Titta rakt upp, där finns inga bergväggar." Himlen är öppen och Gud ska fortsätta att ge dig kraft för varje dag, Gunilla. Vi älskar er.
    Kjell och Gunilla i Växjö

    SvaraRadera
  3. Margaretha Westergård28 maj 2009 kl. 17:00

    En dag vidare igen - men också en dag framåt - tycker det är stort att en gammal psalm är till hjälp och välsignelse för Håkan - att det är en tyngd och ett djup i gamla psalmer och sånger som håller århundrade efter århundrade. När Martin Luther skrev om mörkrets furste, om hot, våld och argan list behöver man inte tvivla på att han visste om vem och om vad han skrev.

    För vår del fortsätter vi att leva med er alla i bön och hopp. Vi tycker dessutom att det är kul varje gång som vännerna Kjell o Gunilla i Växjö hänger på och är med på bloggen!

    Gud med oss alla - med särskild nåd och kraft för dig, Gunilla, i allt som du måste ta dig igenom och klara av. Bless you!

    Margaretha o Kristian

    SvaraRadera
  4. Jag är fortfarande med i "bönetåget" även om jag inte skrivit här på ett tag. Jag har tagit del av alla era inlägg med engagemang, böner och tacksägelse! Jag är enig med Kjell och Gunilla: detta skulle bli en bra bok - ett starkt vittnesbörd till alla i världen om Guds trofasthet i nöden!... Tack Gunilla för att du släpper in oss i din vardag som är full av utmaningar nuförtiden! "Kasta inte bort din frimodighet för den har med sig stor lön"! Jag ber och tackar för Guds rika nåd över era liv, ni starka (i GUDS KRAFT) Kristi soldater! Ni är levande bevis på att det lönar sig att hålla sig till Gud i nöden istället för att vända sig ifrån Honom som många tyvärr gör... God bless u!!! Och ha en välsignad Pingst OCH Mors Dag!!

    SvaraRadera
  5. Johanna Hoffman28 maj 2009 kl. 21:59

    Jag är så glad att ni fick en sån fin stund tillsammans! Jag älskar er så mycket!
    Många pussar o kramar /Johanna

    SvaraRadera
  6. Hälsningar från Kenya till familjen Gniste och speciellt till Pator Håkan Gniste (viknigen från Sverige) Håkan är en väldigt uppskattat pastor här nere. Många har frågat mig hur Håkan mår och sagt att de ber för honom och familjen hemma i Sverige.
    Bless you!

    SvaraRadera
  7. Känner er inte men läser bloggen varje dag och ber för Håkan. Gud är med Er, varje dag finns han hos Er - han hör alla böner Ni ber! Håkan vilar just nu extra mycket i Guds händer.

    Det kommer gå bra med allt...vet det! Kraaam

    SvaraRadera
  8. Spärras din väg utav hinder så väldiga och utav berg som där skyhöga stå
    Räkna med Gud ty han gör det omöjliga, Han gör vad människor inte förmår.
    Denna sång kom till mej idag när jag läste på bloggen så jag skickar den speciellt till dej Gunilla, ingen av oss kan förstå vad du går igenom men vi står tillsammans med dej i allafall.

    SvaraRadera
  9. Vi fortsätter och ber för er här på Åland. Vi går in på er blogg varje dag och och blir rörda till tårar när vi läser om Guds helande med Håkan. Vi känner inte er, men vi ber för er och gläds med er när vi ser alla framsteg i läkningsprocessen. Gud välsigne er!

    SvaraRadera
  10. Vi gläder oss med dig Gunilla! Underbart!Blir rörd till tårar.Vi fortsätter och ber och att du ska få mycket kraft framledes.Kram!Mvh maria o perra med fam.

    SvaraRadera
  11. Det beskrivna är vad jag vill ha i mitt äktenskap. Vilken kärlek genom allt och trots allt! Ni är mina föredömmen!Ber för er! Många Kramar!

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar stund du skriver om! Gud är trofast och han bär oss genom allt!!!
    All Kärlek till er. Ber mycket för er!
    Kram Therése Severin

    SvaraRadera
  13. Wow, va härligt Gunilla! Det är så glädjande att få höra att du fick en sån bra stund med ensam med Håkan! Jag tänker på dig ofta Gunilla och ber mycket för dig - att Gud ska bära dig i sin famn och omsluta dig med sin styrka och kraft! Jag för hela din familj och ber ofta för Håkan och hans läkning.
    Tack Gunilla för allt di skriver på bloggen, det är verkligen skönt att få ta del av allt som händer och det är underbart att få höra om Guds alla mirakel som han uträttar i era liv just nu!
    Jag saknar Dig Gunilla, och glöm inte vilken fantastisk Strids kvinna du är i Gud! Om Gud är med oss vem kan då vara emot oss? Och Gud är verkligen med Dig, på varje steg och i varje andetag!

    Hjärliga kramar!

    SvaraRadera