fredag 3 juli 2009

Håkan då - och nu!

Från nersövdhet - till vakenhet!!
Från nära döden - till liv!!
Från 80% brännskada - till 0%!
Från att vara helt inlindad - till små omlindningar!
Från att vara uppsvullen - till att gå ner i vikt!
Från dropp - till mat!
Från att bli matad - till att äta själv!!
Från sängliggande - till att kunna sitta i bälte!
Från att sitta i bälte - till att sitta själv!
Från att sitta - till att gå själv med gåstol!
Från respirator - till att andas själv!
Från talventil - till att tala själv!
Från att vara blind - till att nu se!
Från att inte kunna blinka - till att kunna blinka!
Från många, många operationer - till att det är opererat!
Från att vara medicinerad - till att vara klar i sinnet!
Från att ha personal dygnet runt - till att trycka på ringklockan!
Från omedvetenhet - till medvetenhet!

Jag sitter här i djup tacksamhet och stor förundran, att allt har
gått så fort, endast 122 dagar. Läkaren sa till Håkan idag, att
du tycker det går sakta, men vi tycker att det har gått snabbt.

När jag idag åkte ner till Sahlgrenska, tillsammans med tre
av våra familjehemsplacerade, goa ungdomar, Mohammed,
Daniel och Amelie, mötte vi en utgivande, kärleksfull pappa
och make. Full med humor och återblick från år tillbaka, då vi
gemensamt kunde skratta åt gamla händelser. Vilken lycka!

Hela jag bara fylls av en sådan tacksamhet, tårarna bara
rinner ner för mina kinder, när jag sjunger, sången:

Tack min Gud för vad som varit! Tack för allt vad du beskär!
Tack för tiderna som varit! Tack för stund som inne är!
Tack för ljusa varma vårar! Tack för mörk och kulen höst!
Tack för redan glömda tårar! Tack för friden i mitt bröst!

Tack för vad du uppenbarat! Tack för vad jag ej förstår!
Tack för bön som du besvarat! Tack för vad jag inte får!
Tack för livets hemligheter! Tack för hjälp i nödens stund!
Tack för nåd som ingen mäter! Tack för blodets fridsförbund!

Tack för himmel blå i livet! Tack för moln du strött därpå!
Tack för solljus av dig givet! Tack för mörker likaså!
Tack för prövningar och strider! Tack för hopp som uppfylls väl!
Tack för dagen som framstrider! Tack för hopp som slagit fel!

Tack för rosorna vid vägen! Tack för törnet ibland dem!
Tack för resta himlastegen! Tack för evigt tryggat hem!
Tack för kors och tack för plåga! Tack för himmelsk salighet!
Tack för stridens klara låga! Tack för allt i evighet!

Gud välsigne dej också!
Kramar
Gunilla

11 kommentarer:

  1. Tack Gud för allt vad du är och gör.
    Tack också Gunilla och alla andra som låtit oss som inte känner er få dela detta mirakel. Vi fortsätter stå tillsammans med er.

    SvaraRadera
  2. Margaretha Westergård4 juli 2009 kl. 10:28

    Livet - Gunilla - detta livet - visst är det en oersättlig gåva. - Någon har sagt; Det, som verkligen betyder någonting här i livet, kan inte köpas. Så är det! Så sant som det är sagt!

    Margaretha o Kristian

    SvaraRadera
  3. Ingrid Pethrus4 juli 2009 kl. 10:56

    Håkan och Gunilla !
    Vi är förundrande och tacksamma för vad
    Herren gör för er och genom er.
    Sången du citerade är så full av sanningar
    det skulle kunna vara en "morgonbönsång"
    Fantastiskt med alla rosorna bland törnerna
    Fantastiskt med alla framsteg Håkan gör.
    Fantastiskt att det alltid finns en framkomlig
    väg med Herren
    Vi fortsätter att bedja om fortsatt styrka och
    läkedom. Utvärtes och invärtes
    Ingrid och Dan-Jakob

    SvaraRadera
  4. Vi gläds med er, Gunilla!
    Sången du citerade, har jag faktiskt gått och gnolat på de senaste dagarna! Underbart att höra vad vår Far gör! Han är stor!

    Varma sommarkramar till hela familjen
    Sara B P

    SvaraRadera
  5. Leif Josefsson5 juli 2009 kl. 09:15

    När man läser denna blogg citeras det ofta någon kör eller sång. En kör som dök upp i mina tankar när jag läste bloggen för ett tag sedan var:

    Lita på din Gud, han är nära
    Över varje djup vill han bära
    Fadershandens kraft aldrig sviker
    Ljuvliga säkra tro

    SvaraRadera
  6. En djuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup tacksamhet till vår Far är vad jag känner.
    Du är saknad och efterlängtad av många Håkan.
    Så stor är vår Gud.
    Sjung med mig så stor är vår Gud. och alla
    skall se hur stor HAN är.

    Att som vän, få stå vid sidan om, och se hur hela Gnistefamiljen tacklar denna oerhört tuffa situation fyller mig med ödmjuk förundran och stor kärlek till er alla.
    Camilla

    SvaraRadera
  7. Blir så glad att läsa om alla under som skett för Håkan och er familj. Allt kommer bli bra, så bra! Kram så stor...

    SvaraRadera
  8. Vi följer denna blogg med böner och tacksamhet till Gud, som är trofast igenom allt!
    Så stort att få följa hur Gud uppehåller och står vid er sida.Han gör det omöjliga möjligt!
    Karin o Mathias Jonsson

    SvaraRadera
  9. alltså så fort och ja jag finner inga ord mer än att vi gråter av glädje har kommit närmare gud allt i allt hur hade detta varit utan vår store gud så stor är vår gud så alla ska se hur stor gud är tänker på den sången ofta och det är vår bön att folk kan inte förneka att gud finns håkan är ju ett levande bevis på detta och du lilla nilla som har klarat detta såååååååå bra och bella josefina jaa ett mirakel vill vi kalla detta kramar casandra och niccie

    SvaraRadera
  10. Underbart!Tänk vad mycket mirakler som skett med Håkan...och psalmen du sjunger är verkligen en underbar psalm.Min pappa valde den på sin dödsbädd..den innefattar allt.tacksamhet till allt vad livet erbjudit och stilla reflektioner om vad som varit mindre angenämt..men ändå, det är LIVET..och livet är en fantastisk gåva även om det inte alltid är lätt att leva.För det är ju villkoret med att vara människa och mänsklig.Men allt det svåra övervinner vi med hjälp av vår underbare frälsare.Han är vårt beskydd.Han är vår sköld.Och Han är vår glädje!Mvh maria o perra med fam.

    SvaraRadera
  11. Jag är så fylld av tacksamhet för varje steg Håkan tag och för att det går så bra för er familj! Det är så fantastiskt att få ta del av vad som händer och det är verkligen underbart att få läsa om Håkans alla besök från familj och vänner! Så fantastiskt! TACK GUD, TACK!
    Jag saknar dig mycket Gunilla och tänker ofta på dig och på hur du har det! Snart ska jag iväg till Härnösand en månad och efter det bär det sen av till Afrika, Rwanda.
    Många hjärtliga och varma kramar till Dig - Kära Gunilla! Guds frid önskar jag dig och din familj!

    SvaraRadera