måndag 6 april 2009

Min tappre stridsman

Innan branden, hade vi, Håkan och jag, pratat om att åka
en sväng till Stockholm, med tonåringarna runt påsklovet.

Nu blev det en resa, via Linköping, för att hälsa på Håkan
och åka vidare till huvudstaden. Vi bodde på Lännersta,
och träffade våra gamla vänner, Inga och Bert med familj.

Stockholm visar sig från sin bästa sida, den första riktiga
vårdagen, med sol och värme. Vi ställde bilen vid slottet,
och gjorde en fyndrunda i klädväg. Efter maten, tog jag bilen
och gjorde en nostalgisk tur till Östermalm och Djurgården.

Nu är det söndag och vi har fått tid på em. att besöka Håkan.
Där ligger han, min tappre stridsman, vaken och väntar på oss.

När Daniel pratar om lägenheten, som killarna har
fått, vänder Håkan sitt huvud mot Daniel... vilken känsla...

När Amelie pratar om vår nya lya, sitt fina rum och Bellas rum,
är Håkan med och lyssnar, han tar in och nickar med huvudet.

När jag berättar att huset står kvar och skall renoveras, ler Håkan.
Att vi har hittat ringarna, då läser vi på munnen: "var?"
"I vårt sovrum," då ler han igen.

Vi läser Ps. 23 "Herren är min herde", tillsammans, och ber..
Jag tittar på Håkan och säger: "Jag älskar dej" och på hans mun
kan vi läsa svaret: "Jag älskar dej med"...vilken känsla.

"Du är min tappre stridsman, du är envis, har tålamod som
ingen annan, är det någon som klarar detta så är det du."
Och den tappre stridsmannen, tittar på mej och ler..

Amelie, Bella, Daniel och jag var så tacksamma för den här
resan, och höjdpunkten var, att få träffa vår tappre stridsman.

Håkan har verkligen gått in i en ny fas, så stå med oss och
tacka Gud för det och att hans sår skall fortsätta läkas med hast.

Tack för all förbön!!
Gud välsigne er!!

Vi möts i bön för Håkan..min tappre stridsman..
Kram
Gunilla

31 kommentarer:

  1. Glädjande att läsa om alla framsteg i Håkans helande!
    ...barhärtighetens Fader och all trösts Gud, han som tröstar oss i all vår nöd...Han är er Herre och vän, så gott!
    Så många gånger när jag läst och tänkt på er kommer det till mig att det ni går igenom kommer att ha betydelse inte bara för er familjs och församlings liv utan också för hela vårt land. Jag kan inte förklara hur och förstår inte, men känner att jag ändå vill dela det med er.
    Uppståndelsens Herre - vårt hopp i er situation!

    SvaraRadera
  2. solweig@aloever.se6 april 2009 kl. 09:21

    När jag bad nu, kom en bild till mig. En liknelse.
    Håkan har strävat för och jobbat för enhet i Kristi kropp. Nu får han själv vara en bild på hur Kristi kropp allt för länge varit. Skadad, trött, utbränd, sovande, säger inte allt den vill säga, och får inte riktigt fram det den vill säga. Den har i många lägen krävt respirator, och nåd från Gud för att över huvudtaget överleva. Men Gud är mån om att hans kropp ska fungera på jorden, och han har påbörjat en läkningsprocess. Kristi kropp är på väg att helas och kommer att resa sig stark i vårt land och över hela världen. Vi närmar oss den sista tiden, och då kommer Kristi kropp att segra. Även om ondska och smärta finns, kommer Kristi kropp växa till och ta ny mark. Guds helande pågår för fullt, både i Håkans kropp och i Kristi kropp. Gud vare lovad, och hans namn tillhör all ära!

    Kram till er alla
    Solweig Möller
    Centrumkyrkan i Heby

    SvaraRadera
  3. Kollar bloggen varje dag. Tänk att man kan känna så för några man inte känner. Det är något väldigt speciellt med Guds familj.

    SvaraRadera
  4. Mats och Sarah Samuelson6 april 2009 kl. 10:18

    Håkan, vi är så tacksamma för de positiva rapporter vi får. Underbart att höra om framstegen! Vi är så många som dagligen ber för och tänker på dig. Vi saknar dig och längtar efter dig!
    Mats och Sarah, Lisa och Erik

    SvaraRadera
  5. Rörande rapport Gunilla från besöket på sjukhuset. Ni är tappra stridsmän bägge två minnsann! Fortsätter att stå med er i bön. Idag är det fastedag. Vi förväntar oss att Gud för Håkan fram i segertåg-att hans sår läker med hast UTAN infektioner!

    SvaraRadera
  6. Margaretha Westergård6 april 2009 kl. 12:04

    Blir glad och mycket lättad när jag läser om söndagens besök på lasarettet, att ni alla kunde lämna Håkan - med hoppets strålar lysande igen - över både honom och er.

    "Se, Herren är uppstånden,
    han än bland oss syns gå.
    Jag vet att Jesus lever,
    vad än man säga må.
    Jag ser hans goda händer,
    jag hör hans milda röst.
    När prövningar mig tynger
    är han min tröst.

    Hans kärleksfulla omsorg
    mig följer var jag går.
    Jag fäller inte modet,
    om än min väg blir svår.
    Jag vet att han är med mig
    i livets kamp och strid,
    och honom tillhör makten
    för evig tid."

    Vårsolen värmer och livet spirar, lilla tussilago lyser som många små solar i dikeskanterna och påminner oss om styrkan i livskraften.

    Guds kärleksfulla omsorg om er och oss alla också i fortsättningen!

    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Kära håkan! vad underbart att höra om framstegen du gör..en sån lycka man känner när man läser om besöket familjen gjorde hos dig i helgen o att du var med o bad..känner bara tacksamhet! DU finns ständigt i våra tankar.. love you alla!!!! Kram Helene (o Agust)!

    SvaraRadera
  8. Underbart. Vi känner inte varandra, men efter att ha läst om er i Dagen har min familj bett för er och jag kikar in i bloggen emellanåt för att se hur det går och idag tackar jag Gud för att det går framåt./Marie i ett annat land

    SvaraRadera
  9. Du borde skriva en bok, Gunilla. Din förmåga att i ditt skrivande fånga känslor och atmos-fär är helt enastående. Att du dessutom skriver så närgånget gör att man grips ända in i hjärteroten. Vi står med er och anropar dagligen himmlen för ett nytt "var dags mirakel" med Håkan. Och vi ber för er övriga i familjen att Guds nåd och välsignelse ska ösas över er på ett övernaturigt sätt.
    Kjell och Gunilla Lindstedt

    SvaraRadera
  10. Jag har följt Er på bloggen,det är underbart att höra att allt är bra.Tänk vad Gud är God att han ordnar allt till det bästa och att han ständigt hör våra böner. Gud Välsigne Er inför Påsken och ha en bra helg. Elaine

    SvaraRadera
  11. Jag följer nyheterna om Hákans tillfrisknande och jag ber för hela familjen.
    Hälsaningar
    Karin Tourn i Argentina

    SvaraRadera
  12. Sången "Framåt Kristi stridsmän" fick en ny innebörd när jag läste detta inlägg. "Framåt Kristi stridsmän, upp till helig strid, under korstes fana, genom kamp till frid. kristus själv, vår Konung, för oss trofast an, segerkraft i striden giver endast Han. Framåt, framåt, Kristi stridsmän, upp till helig strid. Under korstes fana, genom kamp till frid."
    Håkan är verkligen en tapper stridsman!

    SvaraRadera
  13. Anne-Sophie Högström6 april 2009 kl. 18:16

    Jag är med er i förbön och tacksägelse,skönt att höra att läkningen fortsätter.Gud gör under än idag!Läs psalmen 218 vers 3 i svenska psalmboken, önskar er allt gott från Herren kram Soffi

    SvaraRadera
  14. Blir så glad i min ande när jag läser om hur det går framåt för Håkan o vilken omsorg Gud har om er som familj genom syskon i Kristus. Tänk att Gud kan göra något gott mitt i denna tragedi. Uddevalla kommer aldrig bli som det har varit...denna händelse o Guds hand i detta sätter spår..Positiva spår ! =) Kram/Mari

    SvaraRadera
  15. gunillla, håkan m fam!

    ni är inneslutna av våra tankar o böner!

    guds frid

    andreas, anette o flickorna

    SvaraRadera
  16. Håkan välsignade vår Debora, vars namn kom från Herren redan i moderlivet.

    Att nu läsa om denne stridsman, ser vi Guds ledning i att det blev just Håkan som fick lägga sina händer på henne - för namnet fick hon då Herren sa att "barnet ska bli en härförare"!

    Minns att du Gunilla brukade le mot mig och säga "Jaha, och här kommer MAGEN!". Det var väldigt mycket av den då vi bodde i Uddevalla ;-)

    Tacka Håkan för välsignelsen över vår yngsta dotter - den växer till i styrka alltjämt!

    SvaraRadera
  17. Kramar om er och tackar Gud för detta!

    SvaraRadera
  18. När jag läser detta inlägget, rinner tårarna, de rinner och rinner och rinner....jag ser så mycket kärlek i raderna, och för mig, som följt ert öde och bett mycket för er och för Håkans läkning, så var detta det inlägg som berört mig djupast. Att ni fick sån fin kontakt med Håkan idag...att han kunde svara dig tillbaka Gunilla, att han älskar dig också...å hjälp jag gråter och tackar vår underbare Gud..tack Gud för att du håller din vakande hand över Håkan och hela hans familj i detta. Tack Gud för att din nåd är så oändligt stor!

    Ni kanske inte minns mig, jag var med som medlem i er kyrka för ett antal år sedan och har pratat mycket med er, Håkan och Gunilla. Ert öde har gripit mig djupt och jag är så oändligt glad för varje litet som stort framsteg.

    Jag fortsätter be för Håkans totala helande och för hela er som familj, att ni en dag ska vara återställda och kunna stilla krama om varandra och veta att ni klarade det..alla...

    Gud är MÄKTIG!!!!!

    Önskar er Guds djupaste frid och välsignelse!

    /Petra

    SvaraRadera
  19. Tack Gud för Din trofastehet. Tack Gud för bönesvar!! Vi följer bloggen dagligen och är så tacksamma för att allt går åt rätt håll. Vi ser fram emot en enorm skörd på allt du Håkan har sått ut tillsammans med Gunilla. "Vi är ett folk av hjältar, ett ärans folk, en Herrens nation...."
    Vi ser också fram emot nästa del i bönesvaret.
    Gud välsigne er rikligt.
    Sven & Gittan

    SvaraRadera
  20. Wow redan 20 kommentarer på ditt inlägg idag!! Häftigt!

    Så otroligt härligt att höra om Håkans framsteg och kontakten ni fått med honom! Blir så glad o tacksam till Gud!

    PS. Om ni skulle bli sugna på fika eller en paus när ni är i eller åker igenom Jönköping så är ni alltid välkomna hem till mig. Bor ju utmed E4:an...

    Stor kram o Guds välsignelse över Er alla!! Ber för er varje morgon.
    I kärlek/Mona

    SvaraRadera
  21. Tänk att få vara en stridsman i Guds trygga fadershand!

    Tänk att få sova i båten - lita på att Jesus kan stilla alla stormar och föra er trygga till andra sidan. Och där väntar i sinom tid nya utmaningar och segrar.

    /Anders

    SvaraRadera
  22. Nu rinner tårarna...

    Det är så underbart att läsa om Håkans framsteg och man blir så tacksam!

    Jag ber för er, tänker på er!

    MASSA KÄRLEK!!!!!!
    /Ellen

    SvaraRadera
  23. Blev så gripen sv senaste inlägget. Gud har blivit mer verklig än någonsin. Vad skulle vi var utan Honom i våra liv? Till vem skulle vi gå? Fortsätter ta med er familj i mina böner.Gud håller Håkan i sin hand.
    Hälsn Marianne

    SvaraRadera
  24. Jag är full av beundran..underbart att läsa om Håkans framsteg!Tack Gode Gud för allt Du gör!.Vi följer er i bloggen och ber för Håkan och det ni ber om.Vi är så tacksamma för att det går åt rätt håll.Tusen kramar från maria o Perra med fam.

    SvaraRadera
  25. Emelie Grendalen7 april 2009 kl. 16:55

    Vad glad jag blir när jag läser detta! Härligt att ni fått träffas och fått riktig kontakt. Det betyder ju så mycket. Tänker på er mycket och följer bloggen. Tack för att ni delar er situation så hjärtligt. Vi ber för er varje vecka i cellgruppen (i Elim i Örnsköldsvik).

    Jag önskar er verklien allt gott!!!

    Kram Emelie

    SvaraRadera
  26. Underbart att läsa att din hälsa förbättras!! Den ande av bön och fördjupad tro som utlösts av detta fruktansvärda har även styrkt oss som familj när vår lilla älskade skrutt - Arvid, nu kommit nästan två månader för tidigt. Det känns som om Gud har vridit om en kran med ett flöde från himlen, i och med det som drabbat er, som blir ringar på vattnet för så många fler. Svårt att förklara, men det är typiskt Gud att vända det hemska i livet till något som gör att Hans rike växer till i styrka!

    Vi står med er, barnen ber också för "Håkan, Nilla" som Nils säger.
    Stora kramar! Lotta & Fredrik Willén

    SvaraRadera
  27. Så gott att läsa detta. Vi hoppas, tror och förväntar oss av hela vårt hjärta att det bryter igenom till full seger.

    Många kramar från Magnus & Terése

    SvaraRadera
  28. Älskade Gunilla! Jag blir återigen helt tårögd av vad du skriver! Jag är så full av tacksamhet och glädje för varje framsteg och för varje mirakel som Gud uträttar i era liv! Jag tänker mycket och ofta på dig och din familj, och ber dagligen för Håkan och hela familjen! Jag saknar dig mycket Gunilla och hoppas verkligen att vi kan ses snart!
    Hjärtliga kramar och omslutande omsorg!

    SvaraRadera
  29. Det är fantastiskt att kunna läsa bloggen o följa med i hur allt går frammåt! =)
    Vilken fantastisk Fader vi har! Gud är så good! <3

    Kramar Emma Sjölie

    SvaraRadera