måndag 27 april 2009

Överlåtelse..

Seden 70-talet har jag varje morgon, någonstans mellan sömn och vaket tillstånd, börjat dagen med en överlåtelse. "Herre, led mig dag för dag, i din vilja vill jag va´ om det än genom lidande bär, när min vandringsväg syns lång, jag dig beder gång på gång, Herre, led mig dit hem, där du är..."

Där någonstans har jag vaknat, och fortsätter med Ps. 23 "Herren är min herde, mig skall inget fattas..."

Här är både överlåtelse, vila, trygghet, tacksamhet, bön... Efter den psalmen, är jag så fylld av en inre styrka, där jag bara vet att Herren skall vara med även denna dag och jag skall av nåd få ledas av Honom en dag till i mitt liv, vilken nåd...

I många år har min inställning varit att hjälpa andra varje dag och försöka se andras behov och med Guds hjälp, ge människor jag möter, något. I det vi står i just nu, är jag som i en vila och att människor, vänner, syskon får med sina böner och tankar omsluta oss så att vi just nu får känna oss burna av Gud och er.

Den överlåtelse som ni har att stå med oss i detta, vill jag tacka er för och Håkan får också igen, det han har talat ut av enhet, alla böner han har bett för förändring. Nu är du med och betjänar med din bön.

Josefina har varit hos pappa i helgen och hon blev den första att få prata med pappa med en talkanyl, som sätts på halsen. Dom hade små pratstunder både på svenska och engelska, Josefina fick smörja in Håkans ansikte och axel som har läkts så bra.

Hon läste Ps. 23 och Jesu avskedstal till sina lärjungar, från Joh. 14 "Känn ingen oro, tappa inte modet.." Josefina sjöng sång på sång och bad "Fader vår", då bad Håkan med i hela bönen. När Josefina skulle gå, ville Håkan att dom skulle sätta in talkanylen igen. Josefina frågade pappa vad det var han ville säga. Han svarade: "Jag älskar dej" och "Ha det så bra." Det blev ett gott avslut på en helg för Josefina, vid sin pappas sida.

Måndag åker Janne, Anders, Grant och Harry till Håkan och tar med en oljeflaska... "du smörjer mitt huvud med olja..." Sedan är det min tur igen...

Tack...vi hörs snart igen...en rapport kommer efter måndagsbesöket.

Gud välsigne er!

Gunilla

8 kommentarer:

  1. Vi tänker på och ber för er varje dag och kollar på bloggen hur läget är. Ingen som inte varit i närheten av en sådan situation som ni är i kan sätta sej in i hur det är, men Jesus vet. Han blev plågad för våra överträdelsers skull straffet blev lagt på honom för att vi skulle få frid och genom hans sår är vi helade.
    Frid och helande tillhör hela er familj

    SvaraRadera
  2. Margaretha Westergård27 april 2009 kl. 12:07

    En lättnad att höra ifrån dig igen - att livet fortsätter att ta sig framåt och vidare - att du ändå kan känna vila - i förvissningen om att du är buren av Gud och oss alla!

    "När skuggan faller kall där du går fram,
    när fågeln inte längre syns och solen dör.
    Jag tänder ljus, jag tänder himlens ljus.
    Var trygg och tro på mig.

    Som en bro över mörka vatten
    skall jag bära dig.
    Som en bro över mörka vatten
    skall jag bära dig."

    Vi är med och bär dig - och vi ger inte upp!
    Margaretha o Kristian

    SvaraRadera
  3. Jag blir så rörd varje gång jag läser bloggen, och nu sitter jag här med en tår i ögat igen...
    Tack för uppdateringarna, jag kikar in varje dag. Ni finns ständigt i mina böner!
    Gud välsigne hela familjen!
    Kram Carolina Lindberg

    SvaraRadera
  4. Tack för allt du skriver, Gunilla! VI blir OCKSÅ burna på ett sätt av dina blogginlägg! Det är trosstyrkande att läsa helt enkelt! Det är fantastiskt att vi kan vara med och bära er genom våra böner - att "det funkar"! Det måste ha varit härligt för Håkan att få tala ut "jag älskar dig" till Josefina! Jag proklamerar hälsa till hans lungor! Glad att de åkte iväg för att smörja hans huvud med olja..så hans bägare flödar över"! Jag är överbevisad om att Gud talar till Håkans hjärta och ger honom "fast föda" som han kommer att få dela med sin församling och församlingar runtomkring efterhand..!

    SvaraRadera
  5. Gunilla!
    att läsa det du skriver gör mig rörd varje gång och jag fylls av tro när jag läser om er förtröstan!!
    Är med och ber för er! / Rebecca Peterson

    SvaraRadera
  6. Det är så fantastiskt att få läsa om hur det går! Det är verkligen underbart att få höra att ni kan prata med Håkan och att han nu själv kan svara i ord! Tack Gud!!
    Gud bär er verkligen alla i sin famn! Det är svårt att sätta ord på vilken tacksamhet jag har - tacksamhet för att alla lever och för Guds mirakel som han uträttar dagligen i våra liv! Gunilla, du skriver verkligen jätte fint och tack för att du vill och orkar dela allt detta med oss! Jag ber för er och tänker ofta på Dig, Håkan och era barn! Jag saknar dig Gunilla, Du är verkligen en tapper strids kvinna! Må Gud välsigna er alla rikligt! och tack för att han gör det!
    Kramar om!

    SvaraRadera
  7. Hej Gunilla!
    Jag har varit inne och läst denna blogg varje dag sedan branden och är naturligtvis med och beder. Du började din blogg idag med att hänvisa till 70-talet och i en tidigare blogg berättade du att du hade kollat om du kunde spela gitarr. Då tänkte jag på våra första kontakter genom korsfararna. Jag hette ju Wiklund förut och kom från Filipstad. Jag ser dig och hör dig (om jag inte minns fel) sjunga och spela, om jag kan hjälpa någon, när jag går förbi, om jag kan glädja någon med en melodi.......... Det är väl verkligen vad du och Håkan har fått gjort. Ja, det var härliga tider i slutet på 60-talet början på 70-talet när vi var ute och evangeliserade. Tänker också på dig varje gång jag ser ett syskrin, ha,ha, kommer du ihåg att du var i Nässjö och jag hälsade på dig. I varje fack hade du dina pengar, ett för 10:ende, ett för ...osv. 1971 flyttade jag till Borås och där träffade jag Håkan som då bodde där, vi åkte tillsammans till min första evangelistkurs på KS. Jag vill passa på att tacka för välsignelsesången, den har verkligen varit till välsingnelse för mig, jag spelar upp den minst en gång varje dag. Det här blev lite personligt Gunilla, men då jag inte har någon annan mailadress till dig, får det bli så här. Hälsa också till Gunnar Hedqvist, vi gick ju på KS tillsammans. Kram till dig och hela din familj.
    Monica Gustavsson

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla!
    Blir så rörd av allt du berättar...ber för er.Stor kram med vänliga hälsn.Maria o Perra med fam.

    SvaraRadera