torsdag 26 mars 2009

Den här dagen glömmer jag aldrig!

Johanna och jag kör till Jönköping, där möter Jakob
och Rebecca upp, vi fortsätter till Linköping.

Solen skiner och vi försöker förbereda oss för besöket
hos Håkan.

Eftersom jag har varit på vårdcentralen varje dag för
omläggning har jag inte varit med till Håkan förut.
Krafterna kommer mer och mer tillbaka nu.

Nu kommer vi till Håkans avd. och alla tre av våra barn
har varit där förut, och försöker förbereda sin mamma.

Vi får träffa en sjuksköterska, och en läkare som förklarar
så gott dom kan, och jag måste erkänna att allt kan jag
inte ta in.

Nu är det dags, jag tittar först in genom fönstret, där
ligger min älskade man, på en varm bädd, sövd, med
respirator.

Vi börjar prata med honom och den respons, Håkan ger
är enorm. Han reagerar så kraftigt, så jag först blir rädd,
men sköterskan, ser min osäkerhet, säger: fortsätt.
Han kan urskilja våra röster och när jag pratar om bloggen,
alla människor från olika länder som är med och ber, börjar
Håkans läpp darra.

Jag läser upp "Tänk" från igår, och hela Håkan är med,
han hör, han förstår och kan ta in det.

Jag berättar om pengar som kommit in, att hans räkningar
är betalda, att vi behåller bilen, att han inte skall oroa sej
för någonting, då andas Håkan lugnare.
"din ande är stark, du klarar det här, slappna av, ge all kraft
du har till läkningsprocessen, jag klarar mej, många stöttar
oss, du behöver inte oroa dej."

När vi bad och läste några bibelord, var Håkan med.
Hans karaktär, hans ande är densamma.

50% brännskador av tredje graden, och 20% av andra graden
sa dom idag.

Tack för all förbön, tack för all hjälp, tack för alla gåvor,
Vi möts i bön för Håkan.

Gud välsigne er!

En tacksam
Gunilla

25 kommentarer:

  1. TACK GUNILLA FÖR ATT DU DELAR MED DIG VI SITTER HÄR OCH GRÅTER VID FRUKOSTEN, TACK GUD FÖR ATT DU FORTSÄTTER LÄKNINGSPROCESSEN MED HÅKAN.
    VI ÄLSKAR ER
    DAN O lOTTA

    SvaraRadera
  2. Vi ber och tänker på er. Tack för allt ni fått betyda för oss.

    Daniel och Anna Larsson
    Göteborg

    SvaraRadera
  3. Vi står med er Gunilla o följer rapporterna som du så öppenhjärtigt delar med dig av. Man blir så berörd av eran kamp o ser att i allt svårt som ni nu står mitt i samverkar obegripligt nog allt till det bästa. Hälsa Håkan från oss i Götet , vi ber ! Leif o Maria

    SvaraRadera
  4. Sitter också här och gråter fast jag inte känner er, bara hört dej Gunilla på Kristna familjehem för många år sedan men vi är ju syskon och därför delaktiga i både glädje och sorg. Det är fantastiskt att kunna följa det som ni nu går igenom. Det är ett vittnesbörd om vilken kärlek Gud har och vad han kan använda oss till när vi följer honom.
    "Lita på din Gud han är nära, över alla djup vill han bära, Fadershandens kraft aldrig sviker. Ljuvliga säkra tro."

    SvaraRadera
  5. Jag står med er i bön. Fick detta Bibelställe idag:PETRUS FÖRSTA BREV Kap 1 Vers 6 - 7

    6. Därför kan ni jubla, även om ni just nu en kort tid skulle få utstå prövningar av olika slag,
    7. för att det som är äkta i er tro - och detta är långt dyrbarare än det förgängliga guldet, som dock måste prövas i eld - skall ge pris, härlighet och ära när Jesus Kristus uppenbaras.

    SvaraRadera
  6. Älskade Gunilla! Tårarna rinner - av tacksammhet för att du nu äntligen får träffa Håkan! Jag ber för er varje dag och natt, och jag vet att du omsluter er med sin kärlek och frid! Låt solens strålar få omsluta er med tröst och trygghet - Gud ser varje tanke ni bär oh varje andetag ni tar! Han bär er och ni får vila under hans vingars skugga.
    Tack Gud!! Tack! Tack för att Du bevarar och läker Håkans kropp och sinne! Tack för att Du bevarar och läker Gunillas kropp och sinne! Tack för att Du bevarar och läker barnens sinne och leder drar dem till Din trygga famn!!
    Tack!!

    SvaraRadera
  7. Jag har läst bloggen varje dag. Idag kunde jag inte hålla tårarna tillbaka när jag läste detta.

    Just nu lyssnar jag på intervjun med dig, Gunilla, på Radio Väst. Gud välsigne er alla i familjen Gniste.

    Leif Josefsson, Trollhättan.

    SvaraRadera
  8. Det är stort att du orkar vara så öppen.Ber att Gud ska ge dig precis den kraft du, ni behöver för varenda stund som är idag och framöver.
    Mitt i det svåra blir det ett starkt vittnesbörd om vem Gud är-en riktig FAR!!

    SvaraRadera
  9. Jag tackar Gud för att ni finns! Det är som Joel bad i sin bön för Håkan: -Gud, han måste få finnas...

    SvaraRadera
  10. Gunilla och hela familjen, viken gripande läsning, jag riktigt känner både smärta och hopp som du delar med oss alla här på bloggen!

    Hälsa Håkan och hela familjen att vi är med er i bön varje dag.

    Kärlek från Roberto och Mona

    SvaraRadera
  11. Ditt möte Gunilla med Håkan - efter tre extremt traumatiska veckor - blev till en djupkollision av smärta mot smärta - bland all annan smärta som du för närvarande bär - men tvivelsutan kunde ni också mötas liv mot liv - mot alla odds.

    Det inger hopp och förväntan om att livet sakta, sakta tar sig vidare! Vi omsluter dig och Håkan med djup medkänsla och värme! Guds nåd vare med oss alla nu och allt framgent!

    Margaretha o Kristian

    SvaraRadera
  12. Tårarna rinner ofta när jag läser bloggen. Det gjorde de idag också. Ända sedan den första ödesdigra dagen har jag följt med utvecklingen via nätet ifrån Tennessee. Jag glädjer mej med er över Herrens trofasthet och bär er i bön inför Herrens tron. Det är så förunderligt hur man kan uppleva Hans närhet i mitten av en tragedi och se hur Han bär oss. Ingrid

    SvaraRadera
  13. Och jag som aldrig brukar gråta..

    Tårar rinner i floder ner för mina kinder. Tårar av medlidande och tårar av medglädjande. Ända sedan den dagen har mina tankar varit hos dig Jakob.

    Hur mycket jag än försöker kommer jag aldrig riktigt förstå det du går igenom just nu, men jag vill att du ska veta att jag finns här. Min ande ber tillsammans med din. Din pappa kommer alltid att finnas kvar i mina böner.

    Lev med livet i behåll. Låt det bli en del av ditt vittnesbörd.

    Din vän,
    Per

    SvaraRadera
  14. Vad roligt att du fått träffa Håkan nu Jag fortsätter ber för er att allt ska bli bra för er
    Kom att tänka på att när du blev bestulen på pengar en gång fick du trättiofalt i gen eller mer mins inte nu Men Gud ska ge er stor kompensation för det ni förlorat allt ska bli ett enormt vittnesbörd om vad Gud förmår göra Kram till er alla från Anna-Greta Blixt

    SvaraRadera
  15. Du är så stark Gunilla, jag kan bara bendras av din styrka. Och jag är så glad att du har sådant stort stöd av dina barn, kämpa på, jag finns här om du behöver min hjälp.
    Du är en hjälte för mig med den styrka som du bär med dig, när man ser dig så strålar det av guds kraft ifrån dig.
    Många kramar till er alla i familjen från
    Håkan Fhn

    SvaraRadera
  16. Kära syskon i Herren, det är med stor gripenhet vi läser om Håkan och er andra! Vi är så tacksamma till Herren Jesus som gör sitt verk framför våra ögon. Vi fortsätter att förena oss i bön med alla andra som ber över hela världen och ser fram emot att få se er alla upprättade. Herren är stor, ja han ÄR!
    Tack Gunilla, för att du delar hur allt framskrider. Vi läser med intresse allt du skriver. Herren ger och ska ge er alla all den kraft ni behöver, och kom ihåg, vi står alla, alla trossyskon, bakom er och Herren omsluter er alltid! Herren välsigne er rikligen!
    Hälsningar från Vaike och Daniel Nilsson

    SvaraRadera
  17. ...det finns inte ord att beskriva vad vi känner med er..ofattbart overkligt..men i högsta grad smärtsamt,överväldigande verkligt.. men samtidigt är vi så tacksamma!.att ni båda lever att Håkan är under Guds vingars beskydd så påtagligt.Gissa om vi ber!Vi kommer inte att ge oss vi bidar och ber och förtröstar på att Håkan tillfrisknar till 100 % och får stå upp i underbar triumf..Vi ber för er alla..Stor kram från maria o perra m fam.

    SvaraRadera
  18. Åhhh jag måste skriva som alla de andra - mina tårar rinner också, av smärta men också av glädje när jag tänker på dej, Gunilla.
    Jag beundrar dej och önskar att jag hade gjort precis som du om det var jag som var i din situation.
    Kram
    Johanna Blessed

    SvaraRadera
  19. Tack Gunilla för allt du delar med dig av till oss. Vi läser dina brev varje dag och följer med i bloggen. Du är fantastisk Gunilla! Gud är med er och han är hos Håkan hela tiden.
    kära hälsningar Mikael B

    SvaraRadera
  20. Jag blir så berörd! Smärta, glädje, kärlek och frid - Guds frid, när jag läser inläggen och tänker på dig Gunilla och er familj. Jag ber för er och för Håkans tillfriskningande till 100%. Läka med all hast som du återkommit till.

    När jag bad för er så fick jag en bild.
    Ett sandkorn. När det blir upphettat så blir det till glas. Vackert och genomskinligt. Genomskinligt så att Gud kan få lysa med sitt ljus och skapa all världens färger genom ett och samma glas.
    Detta är en otroligt smärtsam tid, men så som sandkornet hettas och blir glas kommer det bli något vacker när ni är igenom på andra sidan. Håll bara ut. Gud är med er, Gud är kärlek.

    All värme till Dig Gunilla och er familj!
    Sanna Wingård, Ljungskile

    SvaraRadera
  21. Tack Gunilla for din oppenhet, din sannhet och gladje. Jag har alltid beundrat dig och Hakan. Ni har betytt otroligt mycket for mig, speciellt i under mitt forsta ar som kristen.

    Patrik Olund

    SvaraRadera
  22. Lilla Gnistan! Jag du är ju allas våran Gnista.. kan inte annat än hålla med min mans inlägg från igår.. Det strålar om dig.. satt o tittade på dig igår..tänker på hur nära det var att vi aldrig mer skulle fått se dig..gråter..hör din röst o njuter av det din ljuva stämma i lovsång..gråter av tacksamhet! hör ditt gitarrspel..som jag bett för din hand.. Tack Herre för allt du gör hos alla berörda...tack för läkedom , tack för din helige andes närvaro hos Håkan i sin sömn..tack för alla som finns med hjälp,stöd till alla o varanndra. Tack för att du vakar över alla i familjen Gniste..vuxna,barn,barnbarn.. Bara fortsätt Herre.. Du är Herren vår läkare..

    SvaraRadera
  23. Joel van der Eerden28 mars 2009 kl. 00:34

    Underbart att höra om all respons som håkan ger, förstår att det var ett kärt möte...
    Herren kommer att hela håkan och er alla både ut och invändigt ... han är mäktig att göra saker än idag :)

    God Bless //Joel van der Eerden

    SvaraRadera
  24. Vilken kärlek! Det är så gripande att läsa om hur starkt ert möte blev och om Håkans reaktion när han fick höra dig röst Gunilla och helt fantastiskt att läsa alla rapporter och dina brev!! Även jag gråter!! Gud välsigne er!! Kramar Anette :)

    SvaraRadera
  25. Finns inga ord för vad jag känner när jag läser detta..eller så finns det för många..Glädje, Kärlek, Tacksamhet, Beundran är några av dem.
    Man förstår aldrig varför en tragedi som denna händer. Men en sak är säker o det är att Gud verkar i detta, både i sådant vi ser o hör men även i det fördolda. =) Kramar i Guds kärlek/Mari

    SvaraRadera