onsdag 11 mars 2009

Håkans första besök

Håkan är fortfarande nedsövd andas med respirator. Han kommer förmodligen att be nedsövd ytterligare en lång tid. Detta på grund av operationer och att lindra smärtan. Brännskadan är 70-80 % med olika djup, både andra och tredje graden. Alla organ är ok men chocken och inflammationen påverkar hela kroppen.

Idag fick några från familjen besöka Håkan ;de äldsta barnen och hans syskon tillsammans med Janne Sääf och Dave Richards. Vi sjöng och bad för honom.

Läkare, sköterska och kurator var väldigt duktiga och tillmötesgående. Han är i händerna på den absolut bästa personalen i landet. Tacka Gud för den fina personalen och deras förmåga.

- Läkaren säger att han inte trodde att det gick att rädda Håkan när han kom in men han är positivt överraskad om hur bra första veckan har gått.
- Man tror att ögonen är oskadade.
- Skägget växer, vilket är bra för hårsäckar bildar ny hud.
- Det finns områden med oskadat skinn som kan användas för odling och transplantation.

Denna veckan blir det inte operationer för att Håkans kropp skall få vila.

- Be att svullnader går ner.
- Be att chocken lägger sig och inflammation går tillbaka.
- Be att "crp" går ner ytterligare
- Be att lungorna får fortsätta att vara friska.
- Be för odlingen av hud från Håkan som skall användas till transplantering.

När vi gick lämnade vi en CD-spelare med musik som barnen spelat in och en CD med bibeltext som personalen kommer att spela för honom.

I DETTA LÄGET ÄR DET ENDAST FAMILJEN SOM FÅR LOV BESÖKA HÅKAN.

Låt oss tillsammans samlas runt Håkan och familjen i förbön!

Den som sitter under den Högstes beskydd och vilar under den allsmäktiges skugga, han säger: I Herren har jag min tillflykt och min borg, min Gud som jag förtröstar på".
Ps 91:1-2

21 kommentarer:

  1. Herre vi tackar dig innerligt för de bönesvar du ger oss genom att visa hur du hjälper Håkans kropp sakta att bli bättre.. Tackar för att du visar läkarna att inget är omöjligt för dig Herre! Halleluja prisar dig för de under du gör i denna prövningens stund.. Ber att hela familjen skall få sova lungt o tryggt inatt.Tack Jesus för familjen Gniste..

    Amen..

    SvaraRadera
  2. Tack för jättebra "rapport-givning"! Så bra med konkreta böneämnen. Jag är med och prisar Gud för Hans trofasthet och mirakelkraft! Härligt att tänka på att Håkans ande är frisk. "Även om hans yttre människa är nerbruten, förnyas dag för dag hans innersta." Jag och många med mig tänker på Håkan och er många gånger per dag. De rättfärdigas böner som uträttar mycket stiger upp till himmelens tron oavbrutet!...Gud får utrymme att manifestera sig och Han gör det! Tack Jesus!
    Kram till er alla från Carina

    SvaraRadera
  3. Ni har funnits i våra tankar och böner ända sen den hemska brandolyckan. Det går inte långa stunder emellan våra tankar på Er. Gud välsigne Er!

    SvaraRadera
  4. Vi är många som ber för dig och din tillfrisknad! Gud hör våra böner och han omsluter dig på alla dina sidor med sin kärlek och frid! Vila i Herren så ska han ta hand om resten!
    Gud välsigne Dig och din underbara familj!

    SvaraRadera
  5. Vi tackar Gud för bönesvar! och tack för lägesinformation ,då vet vi PRECIS vad vi ska be om/för..och FÅ just det vi ber om också!..förutom att vi ber för allt annat "runtomkring"..allt det praktiska mm Vi tänker på er många gånger om dagen och både den tysta och hörbara bönen till Vår Frälsare utgjuts från denna plats..Vi kramar om er med våra böner och tror och vet att Gud alltid hör bön...hälsar Maria o Perra m fam. i Slottsbron.

    SvaraRadera
  6. vad härligt att höra att ni har varit hos Håkan.
    Jag instämmer med tidigare inlägg, att det går inte många minuter utan att jag tänker på er alla.
    För ett antal år sedan blev en väninna till mig illa skadad i en bil olycka.Hon blev också nedsövd och man trodde inte hon skulle överleva. Vi som församling bad. Vi lämnade en Walkman som spelade The Masters heeling touch i hennes öron.
    Efteråt berättade min väninna att hon kände hur kraft gick in i henne med musiken.
    I dag är hon fullt frisk och tjänar Jesus med all kraft.
    God bless you all!
    Maine

    SvaraRadera
  7. " Men jag vill sjunga om din makt och jubla var morgon över din nåd. Ty du är en borg för mig, en tillflykt när jag är i nöd. Min styrka, dig vill jag lovsjunga, ty du, Gud, är min borg, min nåds Gud. Ps.59:17-18

    SvaraRadera
  8. Gud är stor, tack att Håkan får vara innesluten och buren i Hans famn just nu.
    Tänker på er och ber.
    Lennart o Birgitta

    SvaraRadera
  9. Kära hela familjen
    Vi ber för er i våra gudstjänster och bönesamlingar och hemma i husen!
    Tacksam för all information på bloggen, då kan vi vara konkreta i våra böner
    Åke o Kärstin

    SvaraRadera
  10. Jesus, Jesus, Du är Håkans läkare
    Jesus, Jesus, Du är hans befriare
    Från Dig utgår kraft som botar sjukdom och smärta
    nu rör jag vid Dig och tror av hela mitt hjärta
    Att Du botar Håkan nu
    Du är hans läkare!!!

    En sång som kommer om och om igen,och som jag sår och sjunger på och ber!
    Jättebra med en uppdaterad blogg, så att vi kan Känna oss mer delaktiga och vara mer specifika!

    Herren är med er, även när ni går igenom dödsskuggans dal! Han är er styrka, tröst och borg.


    Solweig(&Peder)Möller Centrumkyrkan i Heby

    SvaraRadera
  11. Till Håkan o familjen!

    Herren, Herren är er starkhet och lovsång och han blev er till frälsning = räddning.

    Gud överger inte sina barn. Jag tänker och beder för er dagligen.
    Guds välsignelse önskar
    Monica o Eddie i Surahammar

    SvaraRadera
  12. Tack för rapporteringen - fantastiskt att kunna följa händelseförloppet och få konkreta saker att be för.

    Tack Jesus för att du breder läkedomens vingar över Håkan och familjen!

    SvaraRadera
  13. Ända sedan vi nåddes av beskedet om branden så finns ni ständigt i våra böner. Vi ber och förväntar oss mirakler från Herren och att Guds härlighet och ljuvlighet ska vara hos er.

    Många Kramar/Magnus & Terése

    SvaraRadera
  14. Älskade Gunilla. Vad gott att ni fått komma så nära Håkan. Att få stå där intill och ropa ut hälsa, kärlek och seger i Jesu namn över hela rummet.Det välsignar håkan (och läkarna). Guds ande i Håkan är större än den totalförstörda yttre sidan. Det är så Gud har börjat upprätta hans kropp, inifrån och ut. Till dess att hela hans kropp är fullständigt läkt. Vila i Guds famn. Låt Herren få ge dig kraften att möta varje ny stund. Du är efterlängtad och så välkommen tillbaka till skolan när det är dags./LH

    SvaraRadera
  15. Jag gråter och gråter, med er mina vänner. Mina tårar är böner om tusende änglars närvaro och hjälp med att skaffa fram ny hud, yttre lälning, inre läkning. Jag tror att denna katastrof ska bli till Guds förhärligande: Det är genom stora lidanden vi ska ingå i Guds härlighet. Era lidanden blir till andras frälsning!

    SvaraRadera
  16. Vi ber för hela familjen och Håkan dagligen.
    Vi ber om hälsa och livets ande. Vi ber även om "GNISTE" över vårt land. Att detta ska bli en gnista som tar eld över vårt land. Ledare. Att vi ska komma närmare varann. Guds frid! Familjen Patrik och Mercy Sandberg

    SvaraRadera
  17. Vi är samlade till ledarutbildningsdagar på Smålandsgården och ni finns ständigt i våra tankar och förböner.
    "Både Dig och bördan bär han...
    Gud är trofast - Sjung det om och om igen!"
    Varma hälsningar från era syskon i Kristus
    gm/Michael Hjerpe

    SvaraRadera
  18. Vi är så tacksamma för att delar av familjen fick besöka Håkan igår!! Tack Jesus för din kärlek till dem.
    Nu fortsätter vi att be konkret för olika delar av Håkans kropp. Jag tror att lovsångerna från barnen förmedlar läkedom till Håkan, och blandas med änglarnas sång. Herre jag ber för all personal som möter Håkan på sjukhuset - ge dem visdom och skicklighet- låt de få känna av din närvarande läkedom.
    Camilla

    SvaraRadera
  19. HEJ!

    Igår var vi några "syskon" samlade i bön, förbön, gemenskap i Ljungskile. Vi bad för Håkan och hela familjen och ett ord jag gått med i tankarna är detta: Dina sår ska läkas med hast!
    Läkedom till krop och själ. Gud har kontroll mitt i allt kaos.
    Mvh Karin och Mathias Jonsson

    SvaraRadera
  20. To Marie Gustavsson, Kurator at Linköping hospital

    Thank you so much for the great care and support we received when we came to your unit yesterday with the Gniste family to see Hakan.
    The family, though shocked to see him, are so relieved and grateful for all your team is doing.
    His wife, Gunilla was overjoyed that we had actually not just seen him through a window, but that you had been kind enough to let us be in the room with him.

    Hakan is very special in the town of Uddevalla,
    but also amongst the many Salt and Light Churches that we belong to internationally.
    He is a part of our European and Nordic Leadership teams and is much loved and missed.
    We have assured his church, Fristaden and our overseas Churches that he is in the best possible hands with outstanding care and treatment and called them to pray both for Hakan and you in your remarkable unit.
    We are so thankful for you all and pray for your blessing and favour in the Nation on your work !

    Sincerely
    Pastor Dave Richards,
    Salt and Light Ministries Basingstoke Hampshire, England

    The answer from Marie Gustavsson:
    Thank you for your kind words…it was nice to hear that you were satisfied with your visit here.

    We will all do our best for Håkan!!

    Marie Gustafsson

    SvaraRadera
  21. Kära Familjen Gniste!
    Jag tänker på Er i mina böner ständigt. Och hela mitt inre gråter och ropar om mirakel. Jag ber att Ni skall vara vid gott mod och styrkta. Önskar Er allt gott i Herren. Jer. 33:3
    Kram Eva Johansson, Unneröd

    SvaraRadera